Retourneren & Ruilen

Retourneren

De retourvoorwaarden vind je hieronder. Waar het op neerkomt, is dat je rustig over je aankoop mag nadenken. Als je artikel geen goede match is, mag je het gratis naar ons terugsturen binnen de zichttermijn.

Retourvoorwaarden

  1. Zowel bij artikelen van bol.com als bij artikelen van verkopers via bol.com is er altijd een retourtermijn van minstens 30 dagen. Bij artikelen die je koopt bij een particuliere verkoper geldt een retourtermijn van 14 dagen. De retourtermijn gaat in op de dag dat jij het artikel ontvangt.

    Meerdere artikelen in 1 bestelling? Dan heb je geluk: het is bij wet vastgelegd dat de termijn pas ingaat als je alles hebt ontvangen. Deze wet geldt per verkopende partij. Dus als je 2 artikelen van bol.com bestelt met 1 artikel van een verkoper via bol.com, start de zichttermijn van de bol.com artikelen mogelijk op een andere dag. Ingewikkeld? Het belangrijkste is dat jij altijd de maximale zichttermijn krijgt.

  2. Het artikel zit in de originele verpakking (voor zover mogelijk).

  3. Kleding en schoenen zijn niet gedragen en het labeltje zit er nog aan (voor zover mogelijk).

  4. Artikelen die je niet kunt retourneren:
    • Cadeaubonnen en -kaarten
    • Software abonnementen/producten
    • Producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling is verbroken
    • Audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling is verbroken
    • Digitale artikelen; ebooks en games

In de meeste gevallen gratis. En zo gemakkelijk mogelijk. We krijgen wel graag een seintje zodat we voor een snelle terugbetaling kunnen zorgen. Daarom start elke retourzending in je account: Log in, ga naar je bestelling en meld je artikel retour. Je ziet vanzelf hoe je het pakket gratis terugstuurt. Grote en zware artikelen komen we bij jou ophalen.

Tips:

  • Bewaar je verzendbewijs. Daarmee kunnen we je verzending traceren als er iets misgaat.
  • Meerdere artikelen retour? En zijn alle artikelen van dezelfde verkoper? Dan kan alles in 1 doos. Lekker efficiënt, daar houden we van! Stop wel elk retouretiket in de doos.
  • Past het niet in 1 doos? Geen probleem. Vermeld het adres en retournummer op elke doos, dan matchen wij ze in ons magazijn.
  • Je kunt ook retourneren via het modelformulier voor herroeping.

Daar kunnen we kort en krachtig op antwoorden: nee, in de meeste gevallen niet. Pakketjes en brievenbuspost verstuur je gratis. Grote of zware artikelen komen we gratis ophalen.

Bij sommige verkopers van tweedehands artikelen kunnen de retourkosten voor eigen rekening zijn, bij de informatie over de verkoper zie je of dit het geval is.

Zoek, en jij zult vinden! Nee hoor, grapje. Je krijgt vanzelf het juiste retouradres voor jouw artikel tijdens je retourmelding. We hebben namelijk meerdere adressen en op deze manier krijg je altijd automatisch het juiste adres. Zo hoef jij nooit te zoeken.

Pak je beste pen en schrijf het retouradres mét retournummer op je retourpakket. Dat hoeft niet in je allermooiste handschrift, als het maar goed leesbaar is.

Tips:

  • Retourneer je via PostNL? Dan krijg je een barcode. Meer heeft de PostNL medewerker niet nodig. Even scannen en je pakketje kan meteen door.
  • Heb je een ophaalafspraak gemaakt? Dan is een geprint retouretiket wel nodig.

Je hebt meerdere mogelijkheden. Maar het is gratis bij:

  • PostNL
  • de PostNL pakketbezorger
  • bol.com afhaalpunt bij Albert Heijn

Grote of zware artikelen hoef je niet weg te brengen. Die komen we bij je thuis ophalen.

Natuurlijk, je mag je altijd bedenken. Heb je een ophaalafspraak gemaakt? Laat dan even iets weten aan onze klantenservice. Dan zorgen wij ervoor dat de koerier niet langskomt.

In alle andere gevallen hoef je niks te doen. Behalve je bestelling betalen als je dat nog niet had gedaan…

Da’s heel simpel: we laten het je weten. We mailen je zodra je retourzending verwerkt is. Meestal is dat binnen 5 werkdagen nadat je het teruggestuurd hebt.

Meestal is dat binnen 5 werkdagen nadat jij het verstuurd hebt. We houden je op de hoogte via mail. Zodra je retour is verwerkt, betalen we je terug.

We betalen je meteen terug nadat we je retourzending afgehandeld hebben. De meeste retourzendingen hebben we verwerkt binnen 5 werkdagen nadat ze teruggestuurd zijn. Hoe snel het geld daarna op je rekening staat, hangt af van je betaalmethode:

  • iDEAL of achteraf: binnen 3 werkdagen
  • Creditcard: binnen 5 werkdagen
  • Cadeaubon: direct opgewaardeerd. Tip: check de waarde in je account
  • Air Miles: direct teruggestort. Tip: check je saldo op airmiles.nl

Heb je betaald met een cadeaubon en een andere betaalmethode? Dan betalen we je op dezelfde manier terug. We waarderen eerst de cadeaubon op en storten het restbedrag op de rekening waarmee je betaald hebt.

Ruilen

Als je een ander artikel hebt ontvangen dan dat je besteld hebt. In alle andere gevallen is ruilen van bol.com artikelen niet mogelijk. Natuurlijk kun je dan wel je bestelling binnen de zichttermijn retourneren. Neem voor het vervangen van bol.com artikelen contact op met onze klantenservice.

Tips:

  • Bij verkopers via bol.com is ruilen geen standaard optie. Onze verkopers helpen je graag, dus vragen kan altijd. Neem daarvoor via je account contact op met de verkoper
  • Tweedehands artikelen kun je niet ruilen. Zorg ervoor dat je bij het bestellen goed in de omschrijving kijkt in welke staat het artikel verkeert.

Nee hoor, het vervangen van bol.com artikelen is meestal gratis. Ook de verzending is vaak gratis bij bezorgdienst die je kiest tijdens je retourmelding, zoals bijvoorbeeld:

  • PostNL
  • de PostNL pakketbezorger
  • UPS Access Point
  • bol.com afhaalpunt bij Albert Heijn

Tips:

  • Vervangen van bol.com artikelen is alleen mogelijk wanneer je een ander artikel ontvangen hebt dan dat je besteld hebt. In alle andere gevallen kun je je artikelen binnen de zichttermijn retourneren.
  • De factuur van je oorspronkelijke bestelling blijft wel gelden.

Annuleren

Ja hoor. Zolang je artikel nog niet verzonden is, kun je annuleren. Dit kun je dan in je account doen bij het artikel in je bestelling.

Maar we werken razendsnel. Daardoor is je artikel soms verzonden voor het annuleringsverzoek binnenkomt. Uiteraard kun je dan binnen de zichttermijn retourneren.

We betalen je meteen terug zodra we de annulering verwerkt hebben. Hoe snel het geld daarna op je rekening staat, hangt af van je betaalmethode:

  • iDEAL: binnen 3 werkdagen
  • Creditcard: de reservering wordt na 3 dagen opgeheven.

Heb je betaald met een cadeaubon/Air Miles en een andere betaalmethode? Dan betalen wij je op dezelfde manier terug. We waarderen eerst je cadeaubon/Air Miles op en storten het restbedrag op de rekening waarmee je betaald hebt.

Soms kunnen we niet leveren en moeten we een bestelling annuleren. Dat doen we nooit zonder je meer informatie te mailen. De meest voorkomende redenen zijn:

  • de voorraad is op
  • de adresgegevens zijn onduidelijk of kloppen niet
  • onze verkoper kon je bestelling niet bevestigen

Je krijgt niet automatisch een nieuw artikel, maar we zorgen er wel voor dat je snel terugbetaald wordt. Als je nog niet betaald hebt, hoeft dat niet meer.